Facility Management v poloprázdné budově
Článek

Facility Management v poloprázdné budově

23. 3. 2020  |  doba čtení 5 minut

Koronavirus a firma

I mne a členy našeho týmu www.bontech.cz donutila aktuální situace trochu zpomalit a zamyslet se nad tím, co se vlastně „tam venku děje“. A když má hlava klid…PŘEMÝŠLÍ…

Nejdříve jsem měl pocit, že můj domovský trh facility managementu (správy a údržby nemovitostí) musí začít hrozně „křičet“ a kolabovat. Hned potom jsem si řekl, že si všichni rádi odpočinou. Vystřídala to myšlenka, že ještě ty home office a snížení počtu lidí v budovách a úplné zavírání budov snižování výroby a omezení činnosti firem netrvají dlouho a že je…tak nějak…zatím vlastně klid. Honila se mi toho hlavou spousta.

Vedle toho jsem absolvoval včera a dnes pár telefonátů s kolegy, kamarády, klienty, zástupci poskytovatelů v oblasti FM služeb a většina z nich končila jednou ze dvou vět. Buďto se na druhé straně telefonu ozvalo: „Uvidíme co bude, necháme se překvapit,“ nebo případně nějaká věta typu…: „Začínám se bát, co bude za týden.“ Říkal jsem si…co asi ta spousta lidí v tomto krásném a zajímavém oboru bude dělat…kam půjdou, když mají poloprázdné domy. A když některé jejich služby nemusí teď nikdo potřebovat…

A jak mám ve zvyku dívat se na věci TAK TROCHU JINAK… napadlo mě:

  • vždyť je to úžasná příležitost,
  • vždyť se tolik věcí v běžném provozu nestíhá,
  • vždyť teď je klid na práci.

Tak si říkám…vlastníci a provozovatelé všech nemovitostí…chyťte se příležitosti a využijte současnou situaci ve svůj prospěch! Udělejte, na co vám v dobách plných helpdesků a hromady klientských požadavků nezbýval čas a uvolněte si ruce, počítače a hlavně hlavu na další kolo honičky, která nastane, až se situace kolem nemoci COVID-19 uklidní a život se vrátí do starých „dobrých“ kolejí. Moje dcera v 1. třídě tomu říká „nucené prázdniny“ a že prý je to nuda…a že se nic nenaučí a nemůže být s kamarády. Já to vidím jinak. Potřebujeme něčím tu hlavu zabavit, potřebujeme najít příležitost pro ekonomickou stabilizaci a současná „situace“ k tomu dává prostor.

Poskytovatelé FM služeb přece chtějí a potřebují fungovat a podle mne…je rozhodně na čem pracovat.

V budovách je teď například čas na:

  • Servis zařízení, která jsou dlouhodobě v provozu bez možnosti odstávky a zajišťují kvalitu vnitřního prostředí v budově (vzduchotechnika, příprava chlazení na sezónu, výměna čerpadel apod.).
  • Realizaci generálního úklidu, čištění fasád, střech a vzduchotechnických rozvodů apod.
  • Inventarizaci majetku, která v plném provozu obvykle obtěžuje a ruší pracovníky.
  • Rozhodnoutí o novém prostorovém uspořádání kanceláří, výroby nebo si nechat navrhnout nové interiéry přímo od architekta atd.
  • Přípravu větší investiční akce, protože se téměř kdekoliv dá zaměřovat bez lidí a výkazy výměr a zadávací dokumentace už můžeme udělat z domova.
  • Oživení a aktualizaci plánu oprav a investic (CAPEX a OPEX).
  • Revizi elektroinstalace a dalších vyhrazených zařízení se dají o pár týdnů klidně předsunout, protože bez lidí se to dělá snáz a rychleji.
  • Preventivní údržbu technických zařízení i drobné stavební práce mohou teď proběhnout v klidu a bez odbíhání za havarijním hlášením uživatelů.
  • CAFM systémy se teď mohou plnit daty, která následně využijeme při provozu budov.  Konečně se nemusíme „vymlouvat“, že na ty taktické úkoly není pro samou práci čas.
  • Připravu výběrových řízení na služby nebo stavební zakázky, které jste oddalovali

A dejte pozor třeba na:

  • Optimalizaci rezervované kapacity pro odběr elektrické energie (i plynu), abyste zbytečně neplatili paušály, které pro provoz budovy v současné době nevyužijete.
  • Přizpůsobení provozních režimů technického zařízení (větrání, chlazení, topení) skutečnému využití, které budova dnes má.

To jen pár věcí, které mě v rychlosti napadly, a kdyby někdo potřeboval pomoct…jsme k dispozici. Každopádně…hlavu nahoru a zkusme si najít v tom KORONA kolotoči prostor na práci, ono nám to pomůže.

Sdílení

    E-mail

    Firma