19. 10. 2020 | doba čtení 5 minut
Firemní kultura
V každém týmu, který jsem měla to štěstí navštívit, byl nějaký “toxík”. Je to takové nepěkné, ale trefné označení pro lidi, kteří mají sice často dobré pracovní výsledky, ale vytváří velmi komplikované vztahy. Panuje kolem nich zvláštní atmosféra, která vysává z lidí i firmy velké množství energie a přidělává starosti vedoucím. Jejich dopad na firemní kulturu je většinou hodně destruktivní.
Jak poznáte, zda máte toxického člověka v týmu?
Většinou každý lídr nějakou zkušenost s podobným člověkem zažil. Toxičtí lidé vytváří v pracovních týmech složité situace, které pak jejich nadřízení musí řešit. Rozjíždí spirálu konfliktních a nepříjemných momentů. Velmi snadno se stanou středem pozornosti, aniž by energie, kterou jim neustále poskytujete, přinášela nějaké pozitivní výsledky.
Kolegové, kteří s ním spolupracují, ztrácí pocit bezpečí a dostávají se do stresu. Přestanou volně komunikovat, neproudí informace, lidé se bojí udělat chybu a paradoxně jich tak začnou dělat více. To bývá voda na mlýn “toxíka”, který toho využívá ve svůj prospěch. Lidé se ještě více uzavírají, jsou pasivní, nepřebírají odpovědnost, stávají se negativními a nespokojenými. V takovémto prostředí se těžko rodí nové nápady, proaktivita ostatních kolegů je de fakto úplně zabržděná, vytrácí se zájem o výsledek. Téměř bez výjimky to končívá odchodem schopných a slušných lidí, kteří tuto atmosféru přestanou takzvaně dávat. Méně schopní nebo aktivní zpravidla ve firmě zůstávají, ale jen v režimu „přežít“ a tomu je potřeba včas zabránit.
Nyní, když už víte, jak poznat, jestli je daný člověk pro vaši společnost toxický, pojďme se podívat, jak zabránit škodám, které může jeho chování napáchat.
Díky tomu, že tito lidé bývají ve své práci celkem schopní, vytváří dokonalé zdání nenahraditelnosti. Je to často jen iluze, kterou podporují špatně nastavené procesy. Toxický člověk pozná, jaké informace jsou pro firmu důležité a bude se snažit být jediným držitelem. V obchodě to může být databáze klientů, v marketingu vztahy s agenturou a know-how o značce atd. Zkrátka bude chtít, aby byl jediný, kdo něčemu rozumí, nebo má vliv na úspěch projektu nebo obchodu. To mu pak poskytuje velkou moc nad ostatními, včetně majitele nebo CEO. Zabrání tomu zavedení transparentních procesů a nástrojů, kde se tyto informace ukládají a k nimž může mít přístup více kompetentních lidí.
Zvažte objektivně a realisticky, zda je opravdu takový kolega tak nenahraditelný. Zkušenost ukazuje, že po odchodu těchto lidí z firmy, se nic dramatického nepřihodilo. Jejich práci rychle převzali kolegové a těch několik chybějících informací se brzy získalo jinou cestou.
Někteří toxičtí lidé jsou opravdu nenahraditelní. Zažila jsem případ, kdy byl toxickým člověkem talentovaný designer. Jeho práce byla jedinečná a klienti o ni měli velký zájem. Pro své kolegy byl ale tento člověk jednoznačně toxický. Nedodržoval žádná pravidla, choval se povýšeně a byl zdrojem spousty různých konfliktů. Přijít o něj by však pro fungování studia bylo téměř likvidační. Situaci pomohl vyřešit zkušený, emočně zralý kolega, který si pana designera vzal na starosti. Stal se spojkou mezi ním a zbytkem týmu. Odebral tak ostatním břemeno stresu a odclonil negativní vliv na týmovou kulturu. Sám byl schopný situaci řešit, protože si ji nebral osobně, zaměřoval se na řešení a nepodléhal manipulativním technikám pana Toxíka. Pokud máte ve firmě takový poklad, který je schopen s toxickým člověkem jednat, bylo by ho škoda nevyužít.
Tato varianta se vám určitě honí hlavou již od začátku článku. A je to určitě vhodné řešení. Pokud nefunguje zpětná vazba a toxický člověk není ochoten změnit své chování, doporučujeme jej v týmu vůbec nemít. Odchod takového člověka přinese velkou úlevu a pozornost a energie se opět upře směrem na práci a klienty. Přešlapování na místě, tolerování nevhodného chování a neřešení situace vás může stát důvěru zbytku týmu a velmi pravděpodobně i odchody kvalitních zaměstnanců.
Toxičtí lidé jsou velkým tématem na každém školení komunikace a emoční inteligence. Znepříjemňují životy svým kolegům a zatěžují své nadřízené. Skoro nikdy není jednoduché udělat to nepopulární rozhodnutí, kdy se rozhodnete se s daným člověkem rozloučit. Ještě jsem ale nezažila firmu, která by toho zpětně litovala.