20% růst mezd se už opakovat nebude
Článek  |  Rozhovor s Magdalénou Divišovou

20% růst mezd se už opakovat nebude

15. 6. 2023

LeadershipNábor a rozvoj lidíFiremní kultura

Nabízíme malý rozhovor s paní Magdalénu Divišovou, spoluzakladatelku personální společnosti Online People s.r.o., kterou můžete znát i jako moderátorku našich panelů. V rámci své práce se soustředí na oblast hiringu a Executive searche pro internetový byznys (e-commerce). Povídali jsme si, zda už ve své práci spatřuje dopady nadcházející krize.

Jak se projevuje aktuální složitá ekonomická situace na trhu práce? 

Mg: Předně musím zdůraznit, že jsme specialisté na digitální marketing a ecommerce, nedíváme se tedy tak doširoka jako např. LMC / Jobs, ale pro nadcházející měsíce očekáváme, že budou nejvíce pracovně ohroženi – stejně jako při první covidové vlně  – nejprve specialisté s tzv. softovou znalostí (např. Správa sociálních sítí, copywriting), která je zpravidla doménou žen.

Naopak velmi omezeně budou firmy propouštět specialisty z výkonových pozic – performance specialisty či analytiky.

To ale nemusí platit v případě, když jsou tito specialisté zaměstnáni ve firmách, které bez ohledu na momentální ekonomické výkyvy nemají zdravý byznys, nebo které tato složitá situace nezastihla v optimální kondici. Řada e-shopů se výrazně předzásobila zbožím vzhledem ke skokovému nárůstu obratu v průběhu covidu, o kterém předpokládaly, že bude pokračovat. Některé firmy výrazně zvýšily objem zásob  v reakci na složitý dodavatelský řetězec, a ty mohou čelit výrazným problémům, jak plné sklady vyprodat. Úspory v rámci „záchrany“ cash-flow se pak mohou dotknout i jindy nedotknutelných pozic. Pro nejbližší období tedy očekáváme, že se průměrný 15-20% růst mezd, který byl v této branži typický pro minulá období,  opakovat nebude.

Jsou firmy, které naopak v této situaci nabírají?

MG: Ano, a je jich řada. Často je to případ firem, které do digitálního mindsetu dohnal až covid. Firmy si uvědomily, že internetový prodej, a v širším pojetí i digitální prezence značky, je nezadržitelný trend a aktuální krize jej pouze malinko zpomalí, ale nezvrátí. Tyto společnosti pak hledají především strategické pozice – šéfy ecommerce, marketingové manažery.

Druhou nabírající skupinou jsou pak firmy, které chtějí k aktuální krizové situaci přistoupit aktivně – nyní je více než kdy dříve potřeba utrácet marketingové peníze chytře s vysokou návratností v prodejích. Ačkoliv se v dnešní situaci těžko odhaduje délka a rozsah nastupující krize, firmy zpravidla předpokládají složité období v řádu 1 – 1,5 roku a chtějí se na budoucí expanzi kvalitně připravit. Dá se ale říci, že s výběrem nespěchají, chtějí si vybrat především kvalitně.

Je nějaký obecné pravidlo, jak si dobře vybrat zaměstnance do online marketingu či ecommerce? 

Mg: Je a není. I u digitálních specialistů platí, že jedna věc je jejich odbornost, druhá, jakým způsobem jsou osobnostně schopni zapadnout do dané firemní kultury a samozřejmě cílů, které si firma stanoví. Obecně v naší práci, teď zase myslím konkrétně v digitálu, velmi záleží na rychlosti výběrových řízení, na pružnosti komunikace firmy směrem ke kandidátům a také na náročnosti výběrového řízení. Obávám se, že to je typické i pro jiné oblasti. Nenapadá mne segment našeho hospodářství, odkud by se neozval pláč „nejsou lidi“. Víc než kdy dřív tedy platí, že firma musí jasně a kontinuálně komunikovat dovnitř i navenek svou vizi, transparentně ukazovat jaká je uvnitř, aby ji i potenciální kandidáti vnímali průběžně, nejen když firma honem potřebuje nabrat nové posily. Tuto zásadní změnu bych shrnula věty, že je třeba dělat aktivní nábor místo reaktivního. Firmy přestávají vidět HR jako  oddělení na „zdroje“, ale na „vztahy“. A ten vztah začíná dávno před tím, než k vám někdo fyzicky nastoupí. Je to široká problematika a já se jí budu podrobněji věnovat na lednové  části Akademie, kterou Asociace RF připravuje.

Jaké jsou tedy nejhledanější pozice v rámci digitálu?

MG: Nejzoufaleji se stále hledají programátoři.:) V tom užším pojetí, tedy v marketingu a v internetovém prodeji, jsou to pak zejména ty zmiňované performance/výkonové specializace (PPC, specialisté na výkon na sociálních sítích), dále analytici. Čekáme ale také strmý nárůst zájmu o specialisty zabývající se retencí a věrností zákazníků. To bude v nadcházejících měsících z pohledu přežití internetových prodejců, a myslím i obecně firem, to nejdůležitější.

Kde můžeme získat komplexnější představu o HR v rámci internetového prodeje?

Mg: Určitě doporučím podívat se na naše stránky do sekce Mzdy v online, kde jsou volně ke stažení výzkumy na toto téma. Tuto problematiku sledujeme už několik let a právě dokončujeme nový ročník. Zabýváme se nejen konkrétními mzdovými hladinami, ale věnujeme se také vedlejším finančním i nefinančním motivacím, fluktuaci zaměstnanců, jejich preferencím ohledně práce na hlavní pracovní poměr či práci na IČO. Vždycky ve výzkumech najdeme něco, co nás i po těch letech v branži překvapí. V covidových letech se např. začaly objevovat požadavky na nové benefity mimo standardní finanční služby – zaměstnanci si přáli mít placené úklidové služby, právní či psycho poradenské, ale objevuje se také přání na placený Netflix. Přičítáme to většímu rozsahu home office, na kterém e-commerce zaměstnanci mohli houfně pracovat. Uvidíme, co se ve výsledcích objeví tento rok.

Představení

Online People s.r.o. se od roku 2014 soustředí na Executive search v oblasti online marketingu a ecommerce, ať už pro pozice seniorních specialistů až po nejvyšší management pro ČR  i zahraničí. Tým Online People se také systematicky zabývá výzkumem mezd v českém digitálu a přednáší na témata: mzdy, motivace, jak na výběr správného managera do týmu atd.

Pobočky má v Praze, Brně a Zlíně a mezi její klienty patří Zoot, Mountfield, ETA, PetCenter, Sephora atd., www.onlinepeople.cz, kontakt Magdalena.divisova@onlinepeople.cz.

Sdílení

Autor a zdroj

Jarka Čeňková

Online People

    E-mail

    Firma